Festival Pays de Danses

Auteur & Metteur en scène Compagnie Unetelle
26/01/2018 24/02/2018
  • Location : Théâtre de Liège

Editorial

After South Korea in 2014 and Argentina in 2016, the Pays de Danses festival dedicates a part of its programming to South Africa, where art and activism go hand in hand. In their theatre pieces, Robyn Orlin, Mamela Nyamza, Gregory
Maqoma, the Via Katlehong Dance Company, as well as the choreographic chorus Phuphuma Love Minus redefine the place of identity, gender, religion, skin colour, tradition, and socio-political development in their country. The visual
illustrating our festival – the portrait of Miss D’vine, taken by the photographer Zanele Muholi – provides further evidence of the fierce activism that lives in post-apartheid South Africa.

Many artists, including the choreographer Bouchra Ouizguen and the Norwegian company Carte Blanche (Critic’s Award for best dance performance in Norway), the duo of creators François Chaignaud and Cecilia Bengolea, present for the first time in Liège, and the poetic Raimund Hoghe, offer us exclusive opportunities to open our eyes to all sorts of blending. Rich in events, this 2018 edition ensures the long-awaited return to the Liège stage of two major Belgians in the international artistic landscape. Indeed, Anna Teresa De Keersmaeker will do us the honour of dancing, while Jan Fabre will deliver an iconoclastic hymn to Belgium.

The festival is also positioned as ambassador for the bubbling choreographic creation of the Wallonia-Brussels Federation. In this context, we invite you to discover the singular work of Fré Werbrouck in Murmurô and Olga de Soto in (Elle) retient, as well as three world premiere creations: 10.10 by Caroline Cornélis, Le Sourire des égarés by Karine Pontiès and How to proceed (working title) that Thomas Hauert is staging for the occasion of the 20th anniversary
of his company. Hip-hop and Liège krump are in the spotlight for two evenings. The youngest among us have an appointment with the Petit Pays de Danses, which offers them six performances addressing themes appropriate for all ages. In collaboration with the cultural centres of Chiroux, Chênée, Huy, Seraing, Engis, Verviers and the Cité Miroir, Pays de Danses innervates the Province of Liège, and is also exported to its Euro- regional partners of Eupen, Hasselt, and Maastricht.

With them, we hope that you will savour this programming which shakes up the outdated certainties, the “copy-andpaste” of good form, and other “take it from us.” The dancers and choreographers use dance as a tool to reflect on the world, humanity, individuality, sexuality, multiculturalism, fear, the future, sharing, love of the profession, as well as the joy and fury of living. When dance is the art of expressing everything through the body and being in motion. And without a word.

Serge Rangoni,
General Director

Pierre Thys,
Director of External Relations
In charge of dance programming

 

This 7th edition is part of Nelson Mandela’s centennial commemorations.

Distributions

Cette 7e édition s’inscrit dans le cadre des commémorations du centenaire de Nelson Mandela.   Les réseaux Danse du Théâtre de Liège Tour de Dance, réseau international de diffusion en danse contemporaine, a pour objectif de faciliter, d’optimiser et de mutualiser les tournées de spectacles chorégraphiques – généralement extra-européens – dans un périmètre géographique « restreint » et dans « un temps défini » en Belgique, au Grand-Duché du Luxembourg, en France, aux Pays-Bas et en Allemagne. Partenaires : le Théâtre de Liège, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, La Comète-Scène Nationale de Châlons-en-Champagne (F), Charleroi danse (B), Le Holland Dance Festival (NL), le Concertgebouw de Brugge (B), La Scène Nationale 61 d’Alençon (F), les deux Scènes de Besançon (F) et la Tanzhaus de Dusseldorf (D). Le Pôle européen de production de la Biennale & Maison de la danse de Lyon. À l’initiative de la Maison de la Danse et de la Biennale de la danse de Lyon, plusieurs structures européennes ont décidé de s’associer : le Théâtre de Liège, le Théâtre municipal de Porto, le Festival GREC à Barcelone, la Maison de la Danse et la Biennale de la danse de Lyon. Il s’agit de structures chorégraphiques de premier plan, qui organisent chacune un temps fort festivalier. À l’heure où l’Europe est parfois remise en cause, cette association a pour objectif de développer entre les structures des échanges sur les programmations respectives, de favoriser la circulation d’artistes au plan européen, et de développer des coproductions et des actions communes. Les compagnons-chorégraphes du Théâtre de Liège Ayelen Parolin, Louise Vanneste et Thomas Hauert sont les chorégraphes de la Fédération Wallonie-Bruxelles accueillis « en compagnonnage » au Théâtre de Liège (2018-2022)
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