Heptaméron, récits de la chambre obscure

Benjamin Lazar / Geoffroy Jourdain D’après L’Heptaméron de Marguerite de Navarre et la musique de Claudio Monteverdi, Luca Marenzio, Benedetto Pallavicino, Carlo Gesualdo, Michelangelo Rossi, Biagio Marini
31/03/2019 04/04/2019
  • Duur: 1h50
  • Location : Salle de la Grande Main

Coming from the distant 16th century, L’Heptaméron is the last piece written by Marguerite d’Angoulême, Queen of Navarre and sister of Francis I. A group of men and women, immobilised by torrential rains, are forced to take refuge in an enclosed area. To pass time and prevent themselves from boredom, they agree to emulate The Decameron by Boccace and thus to tell each other compulsorily true stories every day. The producer, Benjamin Lazar and the musical director, Geoffroy Jourdain present us with a pleasing modern adaptation of L’Heptaméron. Their invitation to travel between epochs and languages is based on ancient texts, new writings, Italian Baroque madrigals, songs, poems and fictional characters presented by the performers.

Calendar

Date Hour
Sunday, March 31 4:00 pm
Tuesday, April 2 8:00 pm
Wednesday, April 3 7:00 pm
Thursday, April 4 8:00 pm

Tarifs

  • Plein tarif 31 €
  • 65ans+/Carte prof/Groupe10+ 26 €
  • -30ans/Pro/Dem.d'emploi 13 €
  • Groupe scolaire 8 €
  • -15ans 7 €
  • Etudiants Conservatoires Art de la parole 5 €
Book

Distributions

D’après L’Heptaméron de Marguerite de Navarre

et la musique de Claudio Monteverdi, Luca Marenzio, Benedetto Pallavicino, Carlo Gesualdo, Michelangelo Rossi, Biagio Marini

Mise en scène Benjamin Lazar

Direction musicale Geoffroy Jourdain

Costumes Adeline Caron et Julia Brochier

Scénographie Adeline Caron

Lumières Mael Iger

Maquillages et coiffures Mathilde Benmoussa

Images Joseph Paris

Assistant mise en scène et dramaturge Tristan Rothhut

Décors et costumes Ateliers du Théâtre de Liège

 

Avec Fanny Blondeau, Geoffrey Carey, Malo de La Tullaye

et avec Les Cris de Paris Virgile Ancely, Anne-Lou Bissières, Stéphen Collardelle, Marie Picaut, William Shelton, Luanda Siqueira, Michiko Takahashi, Ryan Veillet

 

Production Maison de la Culture d’Amiens – Pôle européen de création et de production (production déléguée), Compagnie Le Théâtre de l’Incrédule et Les Cris de Paris

Coproduction Théâtre de Liège, DC&J Création avec le soutien du Tax Shelter du Gouvernement fédéral de Belgique et de Inver Tax Shelter, MC2: Grenoble, le Trident – Scène nationale de Cherbourg-en-Cotentin, Théâtre de Caen, Opéra de Reims

En partenariat avec le Centre des Arts d’Enghien-les-Bains – Scène conventionnée

Avec le soutien de La ViIlette, Paris et de la Spedidam

Le Théâtre de l’Incrédule bénéficie du soutien du Ministère de la Culture – DRAC de Normandie.

Les Cris de Paris sont aidés par le Ministère de la Culture – DRAC d’Île-de-France, la Région Île-de-France et la Ville de Paris. Ils sont soutenus par la Fondation Bettencourt Schueller et par Mécénat Musical Société Générale. Les Cris de Paris bénéficient également d’un soutien annuel de la Sacem et de Musique Nouvelle en Liberté.

 

Co-présentation avec l’Opéra Royal de Wallonie-Liège

 

Dans le cadre d’EXTRA, avec le soutien de l’Institut Français et du Service de Coopération et d’Action Culturelle de l’Ambassade de France en Belgique

 

Photos

IMPACT

The Tides of Times

03.11.2024 15.01.2025
Chapelle
Theater

Tchaïka

26.12.2024 27.12.2024
Salle de la Grande Main
The art of puppetry brought to its peak to tell the story of an old actress, ready to make every effort to take on her final role.
Young public

À Poils

27.12.2024
Salle de la Grande Main
A vast empty space awaits the eager hands of children to build a fabulous decor and unleash colorful... and hairy poetry.
Dance

Didon et Enée

31.12.2024 02.01.2025
Salle de la Grande Main
The choreographic adaptation of the most tender and moving passage from the Aeneid, a foundational work of Western civilization.
Theater

La décision - Les Enfants du monde à venir

15.01.2025 17.01.2025
Salle de la Grande Main
A futuristic fable adorned with the seasonal sounds of Vivaldi, reminding us that the future is never written.