L’Impresario de Smyrne – Scènes de la vie d’opéra
Carlo Goldoni / Laurent Pelly
- Duration: +/- 2h, en création
- Plaats : Salle de la Grande Main
Carlo Goldoni, de hervormer van de commedia dell’arte, schreef meer dan honderd komedies en libretto’s die hem tot op de dag van vandaag succes en roem opleveren.
In het midden van de 18e eeuw, te midden van de carnavalsfeesten in Venetië, ging het gerucht dat een rijke Turkse koopman de ultieme zangers aanwierf voor een topvoorstelling in Istanbul. Het gerucht gaat ook dat de rijke man niets van opera afweet. Maker Laurent Pelly combineert zijn dubbele passie voor theater en opera en brengt ervaren acteurs en net afgestudeerden, operazangers en instrumentalisten, Belgen en Fransen, huisdieren en podiumdieren samen. In een wervelwind van vreugde, steekspelen en jaloezie wedijveren diva’s en castraten, zangers en acteurs om de prima donna te zijn.
Kalender
Tarifs
- Plein tarif 32 €
- 65ans+/Carte prof 29 €
- -30ans/Pro/Dem.d'emploi 16 €
- -15ans/Etudiants Conservatoires Art de la parole/ULiège/Hautes Écoles / Groupe scolaire 7 €
- La carte Amis (cotisation 50€) 22.5 €
Distributies
COPRODUCTION
Avec Natalie Dessay, Julie Mossay, Raphaël Bremard, Eddy Letexier, Jeanne Piponnier, Thomas Condemine, Cyril Collet, Antoine Minne
Avec trois instrumentistes de l’ensemble baroque MASQUES dirigés par Olivier Fortin
À partir de L’Impresario de Smyrne et du Théâtre Comique de Carlo Goldoni
Mise en scène et costumes Laurent Pelly
Traduction et adaptation Agathe Mélinand
Scénographie Laurent Pelly, Matthieu Delcourt
Lumières Michel Le Borgne
Son Aline Loustalot
Assistante aux costumes Julie Nowak
Photo © Tim Flash
Confection des costumes Ateliers du Théâtre de Liège
Production Pel-Mel Groupe, Atelier Théâtre Jean Vilar / Louvain-la-Neuve
Coproduction Théâtre Royal du Parc – Bruxelles, Théâtre de Liège, Anthéa / Théâtre d’Antibes, Théâtre Montansier / Versailles
Soutien Centre des Arts Scéniques, Tax Shelter du Gouvernement fédéral belge et Inver Tax Shelter.
Collaboration Chapelle Musicale Reine Elisabeth
Le Pel-Mel Groupe est conventionné par le Ministère de la Culture
La pièce est publiée dans la traduction française d’Agathe Mélinand par L’Avant-scène théâtre