La Dernière Génération ou Les 120 Journées de Sodome
Inspiré par Pasolini et Sade / Milo Rau
Dit tweetalige drama over de (ab)normaliteit van het leven wordt geënsceneerd door een groep acteurs met een handicap.
Het stuk laveert tussen poëtische interpretatie en verontrustende toe-eigening van Pier Paolo Pasolini’s films Salò of De 120 dagen van Sodom en Het evangelie van Mattheus, en vergroot de fascistische, fundamentalistische en kapitalistische tendensen van de huidige maatschappij uit. Vier acteurs die worden gedefinieerd als “professionals” dagen hun collega’s van het Vlaamse gezelschap van acteurs met een beperking Theater Stap uit: wie bepaalt wat normaal is? Waarom prediken we diversiteit en sluiten we ze toch uit? Gaandeweg verandert de vraagstelling in een brutaal, pervers en satirisch spel.
In het Frans en Nederlands, met Franse ondertiteling
Niet aanbevolen voor kinderen onder 18 jaar
Bord de scène mercredi 8 après la représentation
Avec Jacqueline Bollen, Koen De Sutter, Robert Hunger-Bühler, Olga Mouak, Ann Dockx, Bram Vaneeckhaute, Els Laenen, Gert Wellens, Gitte Wens, Hazina Kenis, Leen Teunkens, Liesbeth De Hertogh, Luc Loots, Tanne Lemmens
D’après Les Cent vingt jours de Sodome de Donatien Alphonse François de Sade et Salò o le 120 giornate di Sodoma de Pier Paolo Pasolini
Texte et mise en scène Milo Rau
Assistanat mise en scène Manon Pfrunder
Scénographie et costumes Anton Lukas
Dramaturgie Stefan Bläske
Recherche et collaboration artistique Joline Vermeulen, Kaatje De Geest
Direction artistique du Theater Stap Marc Bryssinck, Ingrid Van den Bergh
Régie générale Yannik Fontaine
Caméra Coralie Denooz
Régie vidéo Gwen Laroche
Régie son Jérôme Mylonas
Régie lumière Renaud Minet
Plateau Gilles Maréchal
Adaptations décor et costumes Atelier du théâtre de Liège
Production Théâtre de Liège, DC&J Création
Coproduction Theater Stap, NTGent, Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Soutien Tax Shelter du Gouvernement Fédéral de Belgique, Inver Tax Shelter, Club des Entreprises Partenaires du Théâtre de Liège