Retour à Reims

DIDIER ERIBON / THOMAS OSTERMEIER
09/10/2019 12/10/2019
  • Duration: 1h50
  • Plaats : Salle de la Grande Main

Thomas Ostermeier maakte een Franse bewerking van Retour à Reims, een belangrijk essay van socioloog Didier Eribon. In een opnamestudio dubde een actrice een documentaire met aanwijzingen van de regisseur van de documentaire. De film die op de achtergrond wordt geprojecteerd, is de filmversie van het boek waarin Didier Eribon besluit terug te keren naar zijn geboorteplaats. Hij vertrok op twintigjarige leeftijd om te ontsnappen aan zijn familie en zijn provincie waar homofobe beledigingen de regel zijn, om te gaan studeren en een nieuw en ander leven te beginnen. Hij beschrijft de realiteit van een voorheen communistische arbeidersklasse die zich, vergeten en beroofd van hun rechten, heeft aangesloten bij extreemrechtse partijen.

 

Kalender

Datum Uur
woensdag 9 oktober 19:00
donderdag 10 oktober 20:00
vrijdag 11 oktober 20:00
zaterdag 12 oktober 19:00

Tarifs

  • Plein tarif 32 €
  • 65ans+/Carte prof 29 €
  • -30ans/Pro/Dem.d'emploi 16 €
  • -15ans/Etudiants Conservatoires Art de la parole/ULiège/Hautes Écoles / Groupe scolaire 7 €
  • La carte Amis (cotisation 50€) 22.5 €
Reserveer

Distributies

Avec Cédric Eeckhout, Irène Jacob, Blade Mc Alimbaye
Texte Basé sur le livre Retour à Reims de Didier Eribon (Fayard, 2009) dans une version de la Schaubühne Berlin
Mise en scène Thomas Ostermeier
Assistanat mise en scène Lisa Como, Christèle Ortu
Scènographie et costumes Nina Wetzel
Musique Nils Ostendorf
Son Jochen Jezussek
Dramaturgie Florian Borchmeyer, Maja Zade
Lumières Erich Schneider
Assistanat costumes Maïlys Leung Cheng Soo
Film Réalisation Sébastien Dupouey, Thomas Ostermeier
Prises de vues Marcus Lenz, Sébastien Dupouey, Marie Sanchez
Montage Sébastien Dupouey
Bande originale Peter Carstens, Robert Nabholz
Recherche archives Laure Comte, BAGAGE (Sonja Heitmain, Uschi Feldges)
Production Théatre Vidy-Lausanne
Coproduction Théâtre de la Ville Paris, Théâtre National de Strasbourg, TAP – Théâtre Auditorium de Poitiers, Scène nationale d’Albi, La Coursive – Scène nationale La Rochelle, Bonlieu Scène nationale Annecy, MA avec Granit, Scènes nationales de Belfort et de Montbéliard, Malraux scène nationale Chambéry Savoie, Théâtre de Liège
Production première version Schaubühne Berlin avec Manchester international Festival, HOME Manchester, Théâtre de la Ville de Paris
Avec le soutien de Pro Helvetia – Fondation suisse pour la culture
Archives audiovisuelles ciné-archives (fonds audiovisuel du Parti communiste français et du mouvement ouvrier), Line Press, Ina, CriticalPast, Framepool, RBB, UFA Bundesarchiv, Avec le sang des autres – Bruno Muel, Mai 68 à Paris – Claude Fassier, Les abattoirs de la SOCOPA – Joce Hue, Désossage de cuisse de bœuf – Bruno Carteron, La Belle et la Bête – Jean Cocteau, Tous les garçons et les filles – Françoise Hardy/Claude Lelouch

Avec le soutien du Club des Entreprises partenaires du Théâtre de Liège 

 

IMPACT

The Tides of Times

03.11.2024 15.01.2025
Chapelle
Dans

Pedros - Portrait croisé d’un père et son fils

20.11.2024 23.11.2024
Salle de l'Œil vert
Een gechoreografeerd portret van een familie van dansers, waar tussen oudere en jongere generatie banden worden gesmeed die ons verbinden.
Theater

Elizabeth Costello - Sept leçons et cinq contes moraux

29.11.2024 01.12.2024
Salle de la Grande Main
De fictieve schrijfster die het meest reële personage is in de literatuur, geïnspireerd op het werk van Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee, heruitgevonden door een van de m…
Theater

KEVIN

04.12.2024 06.12.2024
Salle de la Grande Main
Een naïeve en goed onderbouwde kijk op de fundamenten van het onderwijs, zijn waarden en uitdagingen.
Theater

Knokke-le-Zoute [Diptyque Écume]

04.12.2024 06.12.2024
Salle de l'Œil vert
Een inwijdingsreis langs de Belgische kust, op zoek naar de geschiedenis van een afwezige vader.
Dans

Lapis Lazuli

11.12.2024 12.12.2024
Salle de la Grande Main
Een hybride voorstelling - tussen dans, theater en beeldende kunst - die het groteske, het komische en het angstaanjagende vermengt en de grenzen van het podium verlegt.